We hanteren één set CED ZML leerlijnen, weergegeven in onderstaand schema.
CED Leerlijnen |
Versie |
Methode |
Rekenen |
CED ZML 2012 |
Ambrasoft Getal en ruimte junior Maatwerk Met sprongen vooruit Rekenboog Schatkist |
Technisch lezen |
CED ZML 2012 |
Estafette Nieuwsbegrip Schatkist Spelling in de lift Veilig Leren Lezen |
Mondelinge taal |
CED ZML 2012
|
Nieuwsbegrip Schatkist |
Schriftelijke taal |
CED ZML 2012
|
Veilig Leren Lezen Handschrift Pennenstreken Spelling in de lift Staal |
Begrijpend lezen |
CED ZML 2012 |
Nieuwsbegrip Staal |
Wonen en vrije tijd |
CED ZML 2012 |
E-Portfolio Promotie Werkportfolio |
Sociale competentie |
CED |
De Vreedzame school Mentoruur Leren maak er werk van Promotie |
Oriëntatie op ruimte |
CED VSO 2012 |
Doen in groen Grenzeloos Blink Wereld Buitendienst Leefwereld Schatkist Topomaster |
Oriëntatie op tijd |
CED VSO 2012 |
Blink Wereld Buitendienst Grenzeloos Schatkist Tijdstip |
Voorbereiding op arbeid en dagbesteding |
CED VSO 2012 |
Werkportfolio Leren maak er werk van E-Portfolio |
Oriëntatie op mens en samenleving |
CED VSO 2012 |
E- portfolio Grenzeloos Mentoruur Promotie Vreedzame school |
Sociaal gedrag |
CED VSO 2012 |
Mentoruur Promotie Vreedzame school |
Omgaan met media |
CED VSO 2012
|
E- Portfolio Chromebook IPad VR brillen |
Culturele oriëntatie en creatieve expressie |
CED VSO 2012 |
Buitendienst Nieuws uit de natuur Doen in techniek Tekenen doe je zo Handvaardigheid doe je zo |
Engels |
CED VSO 2012 |
Groove me |
Werken |
CED VSO 2012 |
|
Praktijkvakken |
Meidoornschool 2013 |
|
LOL Stages |
Meidoornschool 2013 |
|
Leren leren |
CED VSO ZML 2012 |
|
Seksuele vorming |
CED ZML |
|
We hanteren twee sets leerlijnen:
Er wordt in de lessen gewerkt aan leergebiedoverstijgende en leergebiedspecifieke doelen. Leergebiedoverstijgende doelen zijn geformuleerd op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfbeeld, sociaal gedrag), leren leren (werkhouding, aanpakgedrag) en omgaan met media.
Leergebiedspecifieke onderwijsdoelen worden opgesteld voor:
Het onderwijsaanbod met de daarbij behorende einddoelen VSO is afhankelijk van het profiel waarin de leerling geplaatst is. Elke leerling van de Meidoornschool heeft behoefte aan een (ortho)pedagogisch klimaat, waarbinnen de basisbehoeften van de leerling (relatie, competentie en autonomie) geïntegreerd worden in het onderwijsproces, waarbij keuzes gemaakt worden ten aanzien van de onderwijsinhouden, de didactische werkvormen en de klassenorganisatie. Er wordt naar gestreefd de leerlingen zo evenwichtig mogelijk over de groepen te verdelen. In groepen van ongeveer 14 leerlingen, wordt de leerstof zeer gedifferentieerd aangeboden. In deze groepen kan het leer- en omgangsgedrag van kinderen zo goed mogelijk gestuurd en gecorrigeerd worden.
Leerlingbegeleiding op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling vraagt op onze school extra aandacht. Er wordt onder andere aandacht besteed aan:
Bij veel van onze leerlingen is extra aandacht voor de ontwikkeling van de motoriek in brede zin noodzakelijk. We besteden daar op de volgende manier extra zorg aan:
Binnen alle groepen is veel aandacht en tijd voor het oefenen van vaardigheden in het omgaan met elkaar. Situaties worden bewust gecreëerd of gezocht (bijv. winkels) om de leerlingen in de gelegenheid te stellen zich zaken eigen te maken als:
Binnen de lessen wereldoriëntatie kan aandacht besteed worden aan kunst en cultuur. Soms gebeurt dat in de vorm van een project. Alle leerlingen brengen één of twee keer per jaar een bezoek aan het theater om een jeugdvoorstelling mee te maken.